Soup-a-licious

Jag har ju nämnt tidigare en soppa som svägerskan och min bror bjöd på ett kalas en gång. Samma soppa lagade Adam förra gången de var hemma. Och jag har hunnit laga den en gång själv också. Den är bara så suveränt god och man kan variera tillbehören i oändlighet även om jag föredrar den som den är, med bara en bit bröd till.



Potatis- och sellerisoppa
4 port

2-3 potatisar (300g)
1 bit rotselleri (300g)
1 gul lök
1 msk olivolja
1 ½ dl torrt vitt vin
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 krm salt + 1 krm vitpeppar

Skala och skär potatis och selleri i mindra bitar. Skala och hacka löken.
Fräs löken mjuk i oljan. Tillsätt selleri och potatis. Häll i vin, vatten och buljongtärningar.
Koka upp och låt koka tills selleri och potatis är riktigt mjuka, ca 20 min.
Mixa soppan slät med stavmixer. Smak av med salt och peppar.

När vi fick denna soppan på kalaset serverades den med tunnt skivad lax och en citron- och gräslökskräm.

2 dl turkisk yoghurt
fint rivet skal från 1 citron
½ dl finskuren dill
½ dl finskuren gräslök
2 krm salt

Blanda allt och smaka av med salt.
Servera krämen i soppan.

Och för alla er som räknar points kan jag meddela att det ryms endast 6,5 points i hela satsen :)

♥Smaklig spis♥

Kloka kommentarer
Postat av: Ingela

Tack för tipset, den ska jag definitivt laga! Erica bjöd på tomat och pastasoppa i går som de gjort på hemkunskapen. Riktigt mumsig den också! Kram

2009-02-09 @ 19:35:33
Postat av: Jenny Nilsson

Låter gott, ska nog provas. Har oxå börjat räkna points, hittade en kanonsida med goda VV recept. 56kilo.se heter den, kolla in där//Jenny

2009-02-10 @ 09:01:33
URL: http://jennyskagiftasig.blogspot.com
Postat av: annaoco

Ingela: Härligt när barnen kommer hem och fixar maten :) Kram.

Jenny: Har också hittat dit, den är suverän.

2009-02-10 @ 11:11:21
URL: http://annaoco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0